Pilates

Irene Berlin
Irene Berlin
Kungsgatan 65, Eskilstuna
Helene Bergström
Helene Bergström
Kungsgatan 65, Eskilstuna
Melanie James
Ängelholmsvägen 263, Båstad
Melanie James
Norregatan 8, Malmö
Lena Winde
Lena Winde
Maskinistgatan 10, Påarp
Helena Grantinge
Helena Grantinge
Kungsgårdsvägen 8a, Alnarp
Helena Grantinge
Helena Grantinge
Kungsgårdsvägen 8a, Alnarp
Josefin Ekström
Regementsgatan 14, Malmö
Pilates Complete
Pilates Complete
Kastellgatan 1, Göteborg
Pilates Complete
Pilates Complete
Kastellgatan 1, Göteborg
Johanna Påhlsson
Fabriksgatan 7, Örnsköldsvik
Puls och Träning Täby - Sal A
Midgårdsvägen 4, Täby
Puls & Träning Växjö - Sal A
Skogsuddevägen 1, Växjö
Puls och Träning Ekerö - Sal A
Tunnlandsvägen 7, Ekerö
Ulrika Nilsson
Själaviksvägen 2, Båstad
Yogainstitutet
Slottsjordsvägen 5, Halmstad
Irini Dougias
Irini Dougias
Pipersgatan 26, Stockholm
Malin Borrespång
Västra storgatan 8, Jönköping
Malin Borrespång
Västra storgatan 8, Jönköping
Yogi Mama Move
Västra storgatan 8, Jönköping
Ann-sofie Karlsson
Ann-sofie Karlsson
Kungsgatan 65, Eskilstuna
Melanie James
Norregatan 8, Malmö
Pilates Complete
Pilates Complete
Kastellgatan 1, Göteborg
Pop Up klasser ❤️
Västra storgatan 8, Jönköping

Pilates

Dramatisk historia

Född 1883 var Joseph H. Pilates ett mycket sjukligt barn som led av åkommor som astma och reumatisk feber. Han bestämde sig tidigt för att dedikera sitt liv till att bygga upp sin fysiska styrka och studera och förbättra människokroppen.

Han kom att tro att den epokens livsstil, med dålig hållning och otillräcklig andning, var rötterna till de utbredda hälsoproblemen hos befolkningen i Tyskland. Han utvecklade därmed en serie övningar och träningsmetoder, samtidigt som han själv skapade all utrustning, förbättrade och anpassade den till hans metoder.

Pilates flyttade till England 1912 efter en karriär som gymnast, dykare och bodybuilder. Efter flytten arbetade han som professionell boxare, cirkusartist och självförsvarstränare på olika polisskolor, samt Scotland Yard.

Under första världskriget blev Pilates skickad till ett interneringsläger i England tillsammans med andra tyska medborgare. Pilates slösade ingen tid, utan lärde ut wrestling och självförsvar till sina medfängslade och skröt om att hans studenter skulle lämna interneringslägret starkare än innan de fängslades. Det var under denna period han utvecklade ”Contrology” (hänvisar till ”kontroll”) som kunde utföras med minimal utrustning och tillbehör, vad som utvecklades till vad som idag kallas pilates.

Vad är det?

Pilates har dragit en del inspiration från yoga, och utförs vanligtvis med minimalistisk utrustning. (Man brukar särskilja mellan pilates med matta vs. pilates med utrustning, där utrustningen används i syfte att generera motstånd.) I kontrast med yoga ligger fokus på att utveckla kroppens core, dvs. buken, sidomusklerna, ländryggen, inre och yttre lår och rumpa. Förutom att stärka din core utvecklar du även styrka, flexibilitet, stamina, koordination, balans och hållning – allt detta med minimal risk för träningsrelaterade skador.

Träningsformen kräver att du engagerar hela din kropp i rörelser som tränar både flexibilitet och styrka, utan att bli monotont. Medan du utför övningarna kommer du till exempel att stretcha en muskel medan du stärker en annan, och kombinationerna är oändliga.

Sex stycken principer av pilates lokaliserades av två studenter, Philip Friedman och Gail Eisen, som även 1980 publicerade en bok i ämnet. De sex principerna som nämns är:

Koncentration

Fokusera, fysisk medvetenhet

Kontroll

Över kropp och muskler

Centrering

Rörelser och fokus utgår från ditt center (core) och utåt lemmarna

Rörelseflöde

Dina rörelser ska flöda elegant från och in i varandra

Precision

Utan precisa rörelser förlorar du det vitala värdet i dess utförande

Andning

Med djupa, specifika andetag kan du förbättra effekten av din träning

Positiva effekter av pilates

Tack vare den mångsidiga träningen i pilates är hälsoeffekterna mångsidiga de också. Pilates är framför allt ett säkert sätt att hjälpa utövarna med rehabilitering och förebyggande av olika typer av skador, och kan utövas av näst intill alla som är intresserade.

Se gärna listan nedan för att se fördelarna du kommer att hämta genom att träna pilates:

  • Ökad ryggradsstabilitet
  • Förbättrad flexibilitet
  • Bättre hållning
  • Förbättrad core
  • Ökad muskelstyrka
  • Balanserad muskelstyrka i kroppens sidor
  • Förbättrad muskelkontroll i rygg och lemmar
  • Rehabiliterande och förebyggande effekt mot muskelskador
  • Rehabiliterande för led- och ryggradsskador
  • Bättre fysisk koordination och balans
  • Avslappnande för nacke och axlar
  • Förbättrad lungkapacitet
Såhär kan du träna pilates hemma!

 Användarvillkor  
Bokningssystem från TimeCenter