Ta betalt med Klarna
Vad är fördelen med att ta betalt online?
Med Klarna kan du skydda dig mot uteblivna besök och erbjuda attraktiva betalalternativ som faktura och delbetalning till dina kunder. Kunder handlar oftare och för större belopp när de får bestämma sitt betalsätt. De handlar även dagarna före sin lön eftersom de kan handla på kredit som de får av Klarna. Du får pengarna direkt till ditt Klarnakonto efter besöket, oavsett hur kunden betalar till Klarna. Du blir även skyddad mot uteblivna besök eftersom kunderna betalar online.
Vad kostar det?
Du betalar bara 1.99% per betalning till Klarna. Inga månadsavgifter eller bindningstider.
Vilka betalalternativ finns det?
Dina kunder kan betala med kort, internetbank, Swish, Klarna direktbetalning, faktura och delbetalning på 6, 12 eller 24 månader.
Hur betalar kunderna online?
När dina kunder bokar så väljer de vilket betalsätt de vill betala med. Pengarna reserveras och din betalning säkras upp. När tiden för bokningen har passerat så aktiveras din betalning och pengarna dras från kunden. För en bokning mellan kl 8:00 - 9:00 dras pengarna vid sluttiden som är kl 9:00.
Vad händer vid avbokning?
Vid avbokning så makuleras betalningen och kunden får tillbaka pengarna. Detta gäller både kommande och passerade tider. Passerade tider kan bara avbokas av personal.
Hur betalar kunder när personalen bokat in dem?
När du bokar in en kund så får kunden ett mail med en Betala online knapp. Det är frivilligt för kunden att betala eftersom bokningen är redan gjord. Be kunden att klicka på den direkt när du har de på plats eller i telefon. Du har störst chans att få in betalningen medan du pratar med dem. Som ett andra alternativ kan kunden även logga in på sitt konto och betala sin bokning där.
Hur blir jag skyddad mot uteblivna besök?
När kunden betalar online så godkänner de att betala för uteblivet besök, sen ankomst eller sen avbokning. Pengarna dras automatiskt efter bokningens sluttid om det inte kommit in en avbokning. Pengarna dras oavsett om kunden kommer eller inte. Tänk på att du kan vanligtvis inte ta betalt för materialkostnader vid no-shows.
Hur får jag obligatorisk betalning?
Klarna kan maximalt dra pengar 26 dagar innan besöket. Kunder som bokar 27 eller fler dagar fram kommer bara få påminnelser om att betala. Om du vill ha obligatorisk betalning får det bara finnas tillgängliga tider 26 dagar fram. För tjänster måste du öppna tiderna manuellt. För gruppbokningar kan du göra detta automatiskt genom att ställa in det i Inställningar > Om företaget > Bokningsregler > Gruppbokningar öppnar 26 dagar innan
Måste kunder alltid betala online?
Vi rekommenderar att du väljer att kunder alltid betalar online eftersom du blir då skyddad mot uteblivna besök. Du kan dock välja på kalendern att kunder kan även betala på plats. Tänk på att du är bara skyddad mot uteblivna besök när kunderna betalar online.
När betalar Klarna ut pengarna till mitt konto?
Du får ut dina pengar 10-16 dagar efter att bokningen varit. Det mer nogranna svaret är att betalningar för perioden onsdag-tisdag samlas och betalas ut fredagen veckan därpå. Ex. Bokningar för 1-7 maj betalas ut på din avräkning fredag den 17 maj.
Får jag in pengarna till min bankkonto?
Ja, pengarna sätts in på ditt bankkonto. Det fungerar med alla banker, förutom Marginalen bank som inte stödjer direktinsättning.
Hur bokför jag betalningarna?
Under Konto > Rapporter hittar du avräkningsnotor på de utbetalningar som Klarna gjort till dig.
Tillbaka till Vanliga frågor
Med Klarna kan du skydda dig mot uteblivna besök och erbjuda attraktiva betalalternativ som faktura och delbetalning till dina kunder. Kunder handlar oftare och för större belopp när de får bestämma sitt betalsätt. De handlar även dagarna före sin lön eftersom de kan handla på kredit som de får av Klarna. Du får pengarna direkt till ditt Klarnakonto efter besöket, oavsett hur kunden betalar till Klarna. Du blir även skyddad mot uteblivna besök eftersom kunderna betalar online.
Vad kostar det?
Du betalar bara 1.99% per betalning till Klarna. Inga månadsavgifter eller bindningstider.
Vilka betalalternativ finns det?
Dina kunder kan betala med kort, internetbank, Swish, Klarna direktbetalning, faktura och delbetalning på 6, 12 eller 24 månader.
Hur betalar kunderna online?
När dina kunder bokar så väljer de vilket betalsätt de vill betala med. Pengarna reserveras och din betalning säkras upp. När tiden för bokningen har passerat så aktiveras din betalning och pengarna dras från kunden. För en bokning mellan kl 8:00 - 9:00 dras pengarna vid sluttiden som är kl 9:00.
Vad händer vid avbokning?
Vid avbokning så makuleras betalningen och kunden får tillbaka pengarna. Detta gäller både kommande och passerade tider. Passerade tider kan bara avbokas av personal.
Hur betalar kunder när personalen bokat in dem?
När du bokar in en kund så får kunden ett mail med en Betala online knapp. Det är frivilligt för kunden att betala eftersom bokningen är redan gjord. Be kunden att klicka på den direkt när du har de på plats eller i telefon. Du har störst chans att få in betalningen medan du pratar med dem. Som ett andra alternativ kan kunden även logga in på sitt konto och betala sin bokning där.
Hur blir jag skyddad mot uteblivna besök?
När kunden betalar online så godkänner de att betala för uteblivet besök, sen ankomst eller sen avbokning. Pengarna dras automatiskt efter bokningens sluttid om det inte kommit in en avbokning. Pengarna dras oavsett om kunden kommer eller inte. Tänk på att du kan vanligtvis inte ta betalt för materialkostnader vid no-shows.
Hur får jag obligatorisk betalning?
Klarna kan maximalt dra pengar 26 dagar innan besöket. Kunder som bokar 27 eller fler dagar fram kommer bara få påminnelser om att betala. Om du vill ha obligatorisk betalning får det bara finnas tillgängliga tider 26 dagar fram. För tjänster måste du öppna tiderna manuellt. För gruppbokningar kan du göra detta automatiskt genom att ställa in det i Inställningar > Om företaget > Bokningsregler > Gruppbokningar öppnar 26 dagar innan
Måste kunder alltid betala online?
Vi rekommenderar att du väljer att kunder alltid betalar online eftersom du blir då skyddad mot uteblivna besök. Du kan dock välja på kalendern att kunder kan även betala på plats. Tänk på att du är bara skyddad mot uteblivna besök när kunderna betalar online.
När betalar Klarna ut pengarna till mitt konto?
Du får ut dina pengar 10-16 dagar efter att bokningen varit. Det mer nogranna svaret är att betalningar för perioden onsdag-tisdag samlas och betalas ut fredagen veckan därpå. Ex. Bokningar för 1-7 maj betalas ut på din avräkning fredag den 17 maj.
Får jag in pengarna till min bankkonto?
Ja, pengarna sätts in på ditt bankkonto. Det fungerar med alla banker, förutom Marginalen bank som inte stödjer direktinsättning.
Hur bokför jag betalningarna?
Under Konto > Rapporter hittar du avräkningsnotor på de utbetalningar som Klarna gjort till dig.
Tillbaka till Vanliga frågor