GDPR - Detta behöver du veta

GDPR är den nya personuppgiftslagen som träder i kraft den 25 maj 2018. Vi följer självklart lagen och kommer att ge dig verktyg som hjälper dig att följa GDPR.

Vad har jag för laglig grund att samla personuppgifter?
När kunderna bokar hos dig ingår de ett avtal. Du har en laglig grund då uppgifterna behövs för att fullfölja ett ingånget avtal. Därför behövs det inget samtycke för att göra en bokning.

Får jag lov att skicka nyhetsbrev till mina kunder?
Ja, det är fortsatt möjligt att skicka nyhetsbrev till dina egna kunder om det finns ett berättigat intresse. Kunden kan tacka nej till nyhetsbrev genom en länk i nyhetsbrevet eller att kunden kryssar av rutan i sin kundprofil.

Behöver jag informera mina kunder om GDPR?
Nej, vi gör detta åt dig i vår dataskyddspolicy som dina kunder godkänner vid bokning.

Hur kan jag gallra mina kunder?
Vi kommer att erbjuda ett nytt verktyg innan den 25 maj så att du kan söka på inaktiva kunder och radera dem.

Var lagrar ni personuppgifterna?
Våra servrar finns inom EU, i Tyskland och Irland. Även våra underleverantörer har sin data inom EU.

Hur hanterar ni personuppgifter?
TimeCenter lämnar aldrig ut personuppgifter till tredje part. Vi delar endast uppgifterna med våra underleverantörer som krävs för att leverera tjänsten, t.ex. för att skicka bekräftelser och påminnelser via e-post och SMS.

Hanterar ni personuppgifter på ett säkert sätt?
Kryptering är ett säkert sätt att lagra uppgifter. All information lagras krypterat och överförs krypterat till våra servrar. Vi har en kontinuerlig backup som lagras krypterat. Tillgången till personuppgifter är begränsad till TimeCenters personal och används endast när det behövs för att lösa ett ärende.

Kan jag begränsa tillgången till personuppgifter?
Ja, vi rekommenderar att alla i personalen har en egen inloggning. Då kan du begränsa deras behörighet och på det sättet skydda personuppgifterna.

Vad har mina kunder för rättigheter?
Dina kunder kan be dig om att få sina personuppgifter rättade eller raderade. De kan även få ett utdrag på all data som du lagrar om dem, med undantag för affärshemligheter. De har även rätt att flytta all sin data.

För att hjälpa dig att uppfylla GDPR, kommer vi rätta personuppgifter om kunderna hör av sig till oss och ber om hjälp, t.ex. att de stavat fel på sin e-post. Detta är det enda tillfället då vi kommer ändra i ditt kundregister.

Får jag hantera känsliga uppgifter om hälsotillstånd?
Om du ber kunden att lämna känsliga uppgifter om hälsotillstånd behöver du ett aktivt samtycke från kunden. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur kan jag lära mig mer om GDPR?
Lär dig mer på Bolagsverkets hemsida som har en väldigt bra guide.
Gör guiden


    Tillbaka till Vanliga frågor


 Användarvillkor  
© 2018 TimeCenter