Hur lägger jag in BOKA TID knappen på min hemsida?

Boka tid

Visa hela världen att du kan ta emot bokningar på nätet - skaffa vår fina BOKA TID knapp!

Skapa ditt bokningssystem och besök den här sidan igen när du är inloggad för mer information. Så får du precis allt du drömt om. Och en knapp så klart.






Hur lägger jag in en knapp på Facebook?

Gå till din företagssida på Facebook och sen:

1) Klicka på de tre punkterna högst uppe till höger. Välj "Lägg till åtgärdsknapp".

2) Välj "Kontakta oss"
3) I fältet Webbplats lägger du in länken till din bokningssida.



4) Klicka sen på Spara.

Wohoo! Nu kan dina kunder boka dig på Facebook.





Vad är länken till min bokningssida?

När du har ett konto så får du en adress i stil med:
www.timecenter.se/mittforetag

Dela den med dina kunder, ha den på visitkort och i din e-postsignatur. Då rasslar det till med många nya bokningar!





Var hittar jag den mobila appen?

Så här skapar du en appikon som startar TimeCenter som en app:

iPhone

1) Logga in på ditt TimeCenter-konto på din iPhone

2) Tryck på ikonen längst nere

3) Scrolla ner i listan och tryck på "Lägg till på hemskärmen"


Android
1) Logga in på ditt TimeCenter-konto på Chrome i telefonen
2) Klicka på de tre punkterna i din webbläsare
3) I menyn som kommer upp, tryck på "Lägg till sida på > Hemskärm"

Nu har du en TimeCenter app. Vi är säkra på att du app-solut kommer älska den!





Hur kan jag verka mer populär?

Självklart kommer din kalender vara lite tom när du precis börjar att ta emot bokningar på nätet.

Men vi har en liten hemlighet att avslöja. Blockerade tider ser exakt likadana ut som bokade tider när dina kunder kikar på din kalender. Bra va? Så här gör du för att bli populär kändis på några sekunder:

Tjänster
Tricket är att blockera tider. Du blockerar dem genom att klicka på Blockera tid ikonen som är bredvid tiden.

Gruppbokningar
Skapa en kund i ditt eget namn och boka själv in dig.

Nu kommer du bli populär redan första dagen! Glöm inte att ta bort blockeringen eller avboka när du märker att kunderna börjar strömma in. Fake it until you make it!





Ta betalt med Klarna

Vad är fördelen med att ta betalt online?
Med Klarna kan du skydda dig mot uteblivna besök och erbjuda attraktiva betalalternativ som faktura och delbetalning till dina kunder. Kunder handlar oftare och för större belopp när de får bestämma sitt betalsätt. De handlar även dagarna före sin lön eftersom de kan handla på kredit som de får av Klarna. Du får pengarna direkt till ditt Klarnakonto efter besöket, oavsett hur kunden betalar till Klarna. Du blir även skyddad mot uteblivna besök eftersom kunderna betalar online.

Vad kostar det?
Du betalar 2.39% + 3.50 kr per betalning till Klarna. Inga månadsavgifter eller bindningstider.

Vilka betalalternativ finns det?
Dina kunder kan betala med kort, internetbank, Swish, Klarna direktbetalning, faktura och delbetalning på 6, 12 eller 24 månader.

Hur betalar kunderna online?
När dina kunder bokar så väljer de vilket betalsätt de vill betala med. Pengarna reserveras och din betalning säkras upp. När tiden för bokningen har passerat så aktiveras din betalning och pengarna dras från kunden. För en bokning mellan kl 8:00 - 9:00 dras pengarna vid sluttiden som är kl 9:00.

Vad händer vid avbokning?
Vid avbokning så makuleras betalningen och kunden får tillbaka pengarna. Detta gäller både kommande och passerade tider. Passerade tider kan bara avbokas av personal.

Hur betalar kunder när personalen bokat in dem?
När du bokar in en kund så får kunden ett mail med en Betala online knapp. Det är frivilligt för kunden att betala eftersom bokningen är redan gjord. Be kunden att klicka på den direkt när du har de på plats eller i telefon. Du har störst chans att få in betalningen medan du pratar med dem. Som ett andra alternativ kan kunden även logga in på sitt konto och betala sin bokning där.

Hur blir jag skyddad mot uteblivna besök?
När kunden betalar online så godkänner de att betala för uteblivet besök, sen ankomst eller sen avbokning. Pengarna dras automatiskt efter bokningens sluttid om det inte kommit in en avbokning. Pengarna dras oavsett om kunden kommer eller inte. Tänk på att du kan vanligtvis inte ta betalt för materialkostnader vid no-shows.

Hur får jag obligatorisk betalning?
Klarna kan maximalt dra pengar 26 dagar innan besöket. Kunder som bokar 27 eller fler dagar fram kommer bara få påminnelser om att betala. Om du vill ha obligatorisk betalning får det bara finnas tillgängliga tider 26 dagar fram. För tjänster måste du öppna tiderna manuellt. För gruppbokningar kan du göra detta automatiskt genom att ställa in det i Inställningar > Om företaget > Bokningsregler > Gruppbokningar öppnar 26 dagar innan

Måste kunder alltid betala online?
Vi rekommenderar att du väljer att kunder alltid betalar online eftersom du blir då skyddad mot uteblivna besök. Du kan dock välja på kalendern att kunder kan även betala på plats. Tänk på att du är bara skyddad mot uteblivna besök när kunderna betalar online.

När betalar Klarna ut pengarna till mitt konto?
Du får ut dina pengar 10-16 dagar efter att bokningen varit. Det mer nogranna svaret är att betalningar för perioden onsdag-tisdag samlas och betalas ut fredagen veckan därpå. Ex. Bokningar för 1-7 maj betalas ut på din avräkning fredag den 17 maj.

Får jag in pengarna till min bankkonto?
Ja, pengarna sätts in på ditt bankkonto. Det fungerar med alla banker, förutom Marginalen bank som inte stödjer direktinsättning.

Hur bokför jag betalningarna?
Under Konto > Rapporter hittar du avräkningsnotor på de utbetalningar som Klarna gjort till dig.





Journalsystem från Venturi

Önskar du föra journaler över dina patienter? Vi rekommenderar Venturi journalsystem som du enkelt kan koppla ihop med TimeCenter.

Koppla ihop
1. Logga in på ditt konto på TimeCenter
2. I Venturi, gå till Inställningar > Användare > Integration > TimeCenter
4. Klicka på "Påbörja kopplingen av din kalender"
5. Du kommer du till TimeCenter där du får välja vilken kalender du vill koppla
6. Klicka på Spara
7. Gå till Venturi och klicka på "Slutför koppling av din kalender"

Grattis nu är allt klart och dina bokningar syns i Venturi!

Ta bort koppling
1. I Venturi, gå till Inställningar > Användare > Integration > TimeCenter
2. Klicka på "Koppla bort kalender"
3. I TimeCenter, gå till Inställningar > Din kalender
4. Klicka på "Ta bort koppling" bredvid journalen.





Kassa och kortläsare från Zettle

Ta betalt på plats med ett modernt kassasystem med stöd för flera företag i samma kassa.

Du ser alla dagens bokningar inne i din Zettle-app och kan enkelt ta betalt.

Ring oss på 08-82 44 00 eller kontakta oss så tar vi fram ett skräddarsytt upplägg.





Hur lägger jag in olika arbetsplatser?

Om du jobbar själv är det kostnadsfritt att lägga till nya platser, men du behöver kontakta oss först.

För att skapa flera platser går du till Om företaget och klickar Lägg till plats. Lägg in adresserna för varje plats, och se till att det visas rätt på kartan.

Adressen till platsen kommer med på bokningsbekräftelser och påminnelser, så det är ett bra sätt att informera dina kunder om vilken adress de ska gå till.

Skapa sedan kalendrar och välj vilken plats de tillhör. Skriv både personalens namn och arbetsplatsen i kalenderns namn, så är det lättare för dina kunder att välja rätt kalender på din startsida.

Här är ett exempel på två kalendernamn:
Pippi Långstrump, Äppelpajvägen 14, Bullerbyn
Emil Svensson, Polkagrisvägen 7, Katthult

För att ändra namnet på dina kalendrar, gå till Inställningar > Kalendrar.





Hur skapar jag eller ändrar tjänster?

1) Gå till Inställningar > Kalendrar

2) Klicka på din kalenders namn

3) Klicka på fliken Tjänster

Snabb som vinden:
Du kan komma åt tjänsterna ännu snabbare genom att klicka på Ändra schema i det övre högra hörnet när du tittar på din kalender. Klicka sen på fliken Tjänster.





Hur synkar jag Google Kalender med min kalender?

1) Gå till Inställningar > Kalendrar

2) Klicka på kalendern du vill synkronisera

3) Klicka på Google & Android knappen

4) Logga in på ditt Google konto och bekräfta

Din TimeCenter-kalender kommer snart att visas under Andra kalendrar.

Kom ihåg:
Google har bestämt att synkade kalendrar kommer endast uppdateras var 24:e timme. Därför kommer inte nya bokningar och avbokningar visas direkt.





Hur synkar jag min Mac med min kalender?

Synkroniseringen med MacBook och iMac funkar otroligt bra och det är enkelt att ställa in det. Så här gör du:

1) Gå till Inställningar > Kalendrar

2) Klicka på kalendern du vill synkronisera

3) Klicka på iPhone, iPad & Mac-knappen

Klart! Nu är din Mac synkad med din TimeCenter kalender.





Hur synkar jag en Android-telefon med TimeCenter?

Visste du att kalendern i din Android-telefon egentligen är en Google Kalender?

Det betyder att du kan lägga in din TimeCenter-kalender i din Google Kalender för att se dina bokningar i telefonen. Ställ in ditt Google-konto på din telefon och följ sen den här guiden:

1) Gå till Inställningar > Kalendrar

2) Klicka på kalendern du vill synkronisera

3) Klicka på Google & Android knappen

4) Logga in på ditt Google konto och bekräfta

Din TimeCenter-kalender kommer snart att visas under Andra kalendrar. Den här kalendern kommer snart att visas på din Android-telefon.

Kom ihåg:
Google har bestämt att synkade kalendrar kommer endast uppdateras var 4:e timme. Därför kommer inte nya bokningar och avbokningar visas direkt.





Hur synkar jag iPhone med min kalender?

Synkroniseringen funkar faktiskt otroligt bra och det är enkelt att ställa in det. Alla steg nedan ska du göra på din iPhone. Så här gör du:

1) Logga in på ditt konto med din iPhone

2) Klicka på Meny och välj Synkronisera

3) Klicka på kalendern du vill synkronisera

Underbart! Nu är din iPhone synkad med din TimeCenter kalender.

Viktigt: Använd inte iCloud för synkningen, det är mycket långsammare. Följ istället guiden på denna sidan och synka direkt mot TimeCenter.





Hur synkar jag Outlook med min kalender?

1) Gå till Inställningar > Kalendrar

2) Klicka på kalendern du vill synkronisera

3) Klicka på Outlook-knappen

4) Nu öppnas Outlook, klicka OK

Din TimeCenter-kalendar visas nu under Mina kalendrar i vänstra menyn i Outlook.

Detta funkar perfekt med:
Outlook 2013, 2010 och 2007 för Windows
Outlook 2011 och 2008 för Mac





Jag kan inte logga in, vad ska jag göra?

1) Gå till Logga in

2) Klicka på Glömt lösenord

3) Fyll i din e-postadress och klicka på Fortsätt

4) Kolla din e-post för information om hur du väljer ett nytt lösenord

Kan du fortfarande inte logga in? Hör av dig så hjälper vi dig!





Hur kan jag stänga mitt konto?

Ditt konto kommer att stängas automatiskt efter att det löpt ut. Du kommer inte att få någon räkning. Om du vill stänga det tidigare, vänligen kontakta oss. Du är välkommen tillbaka när som helst, bara registrera ett nytt konto.





Hur byter jag min e-post eller lösenord?

1) Logga in på ditt konto

2) Gå till Inställningar > Personal

3) Klicka på ditt namn

4) Skriv din nya e-post eller ändra ditt lösenord

5) Klicka på Spara





Hur blir jag marknadsförd med Premium?

Premium är en valfri exklusiv marknadsföringstjänst för dig som jobbar med skönhet eller hälsa. Om du önskar mer marknadsföring än vad vår vanliga marknadsplats ger dig så kan du själv välja att ansöka om Premium. Då investerar du en gång för att skapa ett långvarigt förhållande med kunden. Då rekommenderas dina tjänster till kunder just när de letar efter tjänster som du erbjuder.

Måste jag ansluta mig till Premium?
Nej, det är en valfri extratjänst. Det är menat till för de kunder som vill ha extra mycket marknadsföring, utöver vår marknadsplats.

Kan alla välja till Premium marknadsföring?
Nej, alla kunder kan inte få Premium. Detta är oftast eftersom man t.ex. jobbar med medicinska tjänster som vi inte får marknadsföra. Man kan så klart fortsatt få kunder gratis via marknadsplatsen, även utan Premium.

Måste jag ge rabatter?
Nej, vi rekommenderar alltid att man ska ta fullpris för sina tjänster. Det attraherar seriösa kunder som man vill ha en långvarig relation med.

Varför är Premium bättre än all annan marknadsföring?
Du betalar du bara för nya, riktiga kunder som verkligen har varit hos dig. Jämför det med all annan marknadsföring där du betalar för att synas, men det ger inte garanterat nya kunder.

När räknas en kund som Premium?
Premium-kunder är de nya kunder som du får via TimeCenter marknadsföring eller marknadsplats. Alla andra kunder är kostnadsfria så som de kunder du själv bokar in. De kunder som bokar själva via din bokningslänk, hemsida eller dina sociala medier är också kostnadsfria.

Hur betalar jag för Premium?
Om du har fått in nya kunder via Premium så kommer du få en rapport den första dagen i månaden. Du betalar som vanligt med faktura, kort eller internetbank. Du har 14 dagar på dig att betala ordern.

Vad ingår i Premium?
Det ingår marknadsföring och exklusiva tjänster som är bara tillgängliga för dig med Premium. Vi går igenom din hemsida, sociala medier och din TimeCenter-presentation.






Omdömen, hur fungerar dem?

Om du på Inställningar > Om företaget valt en bransch inom Hälsa och Skönhet så kommer vi be dina kunder att lämna omdöme.

Mailet skickas automatiskt efter besöket. Det skickas bara under dagtid för att öka chansen att kunden svarar.

Omdömen ökar din försäljning
Hela 9 av 10 kunder söker efter omdömen innan de bokar online. Genom omdömen på TimeCenter får du en stark marknadsföring som attraherar nya kunder.

Svara på omdömen
Ni kan svara på omdömen så ni visar att ni bryr er om vad kunderna tycker. Allt detta skapar trygghet för potentiella kunder och förmedlar känslan av er höga service.

Kunder kan ändra sitt omdöme
Om du har svarar kunden på ett bra sätt eller förbättrar deras upplevelse kan kunden gå in och ändra sitt omdöme genom att besöka länken med omdömet igen.

Nytt omdöme varje år
Om kunden lämnat ett omdöme kommer de inte bli tillfrågade igen på 12 månader. Om kunden bokar igen efter 12 månader, får kunden en ny chans att lämna ett nytt omdöme.

Omdömen i din marknadsföring
Du får använda TimeCenters omdömen på era sociala medier och din egna hemsida som du matat in på Inställningar > Om företaget. Det är inte tillåtet att använda omdömen på andras hemsidor.

Om du inte vill samla in omdömen går du till Konto > Omdömen för att stänga av det.





Hur lägger jag in text på bokningsbekräftelsen?

Du kan lägga in viktig information på dina bekräftelser och påminnelser genom att gå till Inställningar > Om företaget > Bokningsregler





Jag vill ha en ny funktion. Kan ni göra den?

Vi vill gärna höra dina idéer! Men eftersom vi vill behålla TimeCenter enkelt och stilrent, erbjuder vi bara de allra bästa funktionerna. Och tar bara med dem som är mest efterfrågade.

Så skriv en rad och berätta om din idé. Våra högutbildade schimpanser kommer att behandla din förfrågan och skicka den till fängelsehålan där våra utvecklare frossar i pizza och Jolt Cola.





Kan jag få ett meddelande när jag får en ny bokning?

1) Gå till Inställningar > Meddelanden > Personal

2) Hitta din kalender

3) Kryssa för bekräftelse via E-post och SMS

Du kommer att få en bekräftelse varje gång en kund bokar, ombokar eller avbokar.

Kom ihåg
Du kommer inte att få en bekräftelse när du eller någon i personalen bokar, ombokar eller avbokar.

Tänk på: Du måste vara administratör för att aktivera meddelande. Om du är en begränsad användare, be huvudadministratören hjälpa dig.





Hur lägger jag in bilder och min logotyp?

Du kan lägga till bilder och din logotyp under Inställningar > Om företaget.

Saknar du bilder? Du kan välja några av våra hundratals bilder på behandlingar inom skönhet och hälsa.

Bilden på din logotyp ska vara 1000 pixlar bred och 600 pixlar hög. Logotypen ska vara centrerad i mitten av bilden med bra avstånd till kanterna. Då kan du vara säker på att den ser bra ut både i datorn och mobilen.


Exempel:



Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna att ta fram en fantastisk presentation, hör bara av dig till oss.





Hur ändrar jag informationen om mitt företag?

Gå till Inställningar > Om företaget för att ändra namnet på ditt företag, din adress eller andra kontaktuppgifter till företaget.

Här kan du också skriva en presentation av ditt företag, som kommer att visas för dina kunder på din bokningssida.





Kan tiderna börja varje kvart även om tjänsten är 60 minuter?

Du kan ändra längden på bokningsbara tider genom att gå till Inställningar > Anpassa och välja Bokningsbara tider börjar var 15:de minut.





Hur skapar jag en gruppbokning där många kan boka samma tid?

1) Gå till Inställningar > Kalendrar och klicka på Lägg till kalender

2) Klicka på gruppbokning

3) Namnge din kalender och välj den i personalen som är ansvarig

4) Gå till Schema och lägg in dina gruppbokningar

Gruppbokningar är perfekta för yoga klasser eller andra aktiviteter där många människor möts. Du kan ställa in både hur många platser som finns och hur många platser varje kund kan boka.





GDPR - Detta behöver du veta

GDPR är den nya personuppgiftslagen som trädde i kraft den 25 maj 2018. Vi följer självklart lagen och kommer att ge dig verktyg som hjälper dig att följa GDPR.

Vad har jag för laglig grund att samla personuppgifter?
När kunderna bokar hos dig ingår de ett avtal. Du har en laglig grund då uppgifterna behövs för att fullfölja ett ingånget avtal. Därför behövs det inget samtycke för att göra en bokning.

Får jag lov att skicka nyhetsbrev till mina kunder?
Ja, det är fortsatt möjligt att skicka nyhetsbrev till dina egna kunder om det finns ett berättigat intresse. Kunden kan tacka nej till nyhetsbrev genom en länk i nyhetsbrevet eller att kunden kryssar av rutan i sin kundprofil.

Behöver jag informera mina kunder om GDPR?
Nej, vi gör detta åt dig i vår dataskyddspolicy som dina kunder godkänner vid bokning.

Hur kan jag gallra mina kunder?
Vi erbjuder ett verktyg så att du kan söka på inaktiva kunder och radera dem.

Var lagrar ni personuppgifterna?
Våra servrar finns inom EU, i Tyskland och Irland. Även våra underleverantörer har sin data inom EU.

Hur hanterar ni personuppgifter?
TimeCenter lämnar aldrig ut personuppgifter till tredje part. Vi delar endast uppgifterna med våra underleverantörer som krävs för att leverera tjänsten, t.ex. för att skicka bekräftelser och påminnelser via e-post och SMS.

Hanterar ni personuppgifter på ett säkert sätt?
Kryptering är ett säkert sätt att lagra uppgifter. All information lagras krypterat och överförs krypterat till våra servrar. Vi har en kontinuerlig backup som lagras krypterat. Tillgången till personuppgifter är begränsad till TimeCenters personal och används endast när det behövs för att lösa ett ärende.

Kan jag begränsa tillgången till personuppgifter?
Ja, vi rekommenderar att alla i personalen har en egen inloggning. Då kan du begränsa deras behörighet och på det sättet skydda personuppgifterna.

Vad har mina kunder för rättigheter?
Dina kunder kan be dig om att få sina personuppgifter rättade eller raderade. De kan även få ett utdrag på all data som du lagrar om dem, med undantag för affärshemligheter. De har även rätt att flytta all sin data.

För att hjälpa dig att uppfylla GDPR, kommer vi rätta personuppgifter om kunderna hör av sig till oss och ber om hjälp, t.ex. att de stavat fel på sin e-post. Detta är det enda tillfället då vi kommer ändra i ditt kundregister.

Får jag hantera känsliga uppgifter om hälsotillstånd?
Om du ber kunden att lämna känsliga uppgifter om hälsotillstånd behöver du ett aktivt samtycke från kunden. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur kan jag lära mig mer om GDPR?
Lär dig mer på Bolagsverkets hemsida som har en väldigt bra guide.
Gör guiden



    Tillbaka till Vanliga frågor

 Användarvillkor  
© 2024 TimeCenter