GDPR - Detta behöver du veta

GDPR är den nya personuppgiftslagen som träder i kraft den 25 maj 2018. Vi följer självklart lagen och kommer att ge dig verktyg som hjälper dig att följa GDPR.

Vad har jag för laglig grund att samla personuppgifter?
När kunderna bokar hos dig ingår de ett avtal. Du har en laglig grund då uppgifterna behövs för att fullfölja ett ingånget avtal. Därför behövs det inget samtycke för att göra en bokning.

Får jag lov att skicka nyhetsbrev till mina kunder?
Ja, det är fortsatt möjligt att skicka nyhetsbrev till dina egna kunder om det finns ett berättigat intresse. Kunden kan tacka nej till nyhetsbrev genom en länk i nyhetsbrevet eller att kunden kryssar av rutan i sin kundprofil.

Behöver jag informera mina kunder om GDPR?
Nej, vi gör detta åt dig i vår dataskyddspolicy som dina kunder godkänner vid bokning.

Hur kan jag gallra mina kunder?
Vi kommer att erbjuda ett nytt verktyg innan den 25 maj så att du kan söka på inaktiva kunder och radera dem.

Var lagrar ni personuppgifterna?
Våra servrar finns inom EU, i Tyskland och Irland. Även våra underleverantörer har sin data inom EU.

Hur hanterar ni personuppgifter?
TimeCenter lämnar aldrig ut personuppgifter till tredje part. Vi delar endast uppgifterna med våra underleverantörer som krävs för att leverera tjänsten, t.ex. för att skicka bekräftelser och påminnelser via e-post och SMS.

Hanterar ni personuppgifter på ett säkert sätt?
Kryptering är ett säkert sätt att lagra uppgifter. All information lagras krypterat och överförs krypterat till våra servrar. Vi har en kontinuerlig backup som lagras krypterat. Tillgången till personuppgifter är begränsad till TimeCenters personal och används endast när det behövs för att lösa ett ärende.

Kan jag begränsa tillgången till personuppgifter?
Ja, vi rekommenderar att alla i personalen har en egen inloggning. Då kan du begränsa deras behörighet och på det sättet skydda personuppgifterna.

Vad har mina kunder för rättigheter?
Dina kunder kan be dig om att få sina personuppgifter rättade eller raderade. De kan även få ett utdrag på all data som du lagrar om dem, med undantag för affärshemligheter. De har även rätt att flytta all sin data.

För att hjälpa dig att uppfylla GDPR, kommer vi rätta personuppgifter om kunderna hör av sig till oss och ber om hjälp, t.ex. att de stavat fel på sin e-post. Detta är det enda tillfället då vi kommer ändra i ditt kundregister.

Får jag hantera känsliga uppgifter om hälsotillstånd?
Om du ber kunden att lämna känsliga uppgifter om hälsotillstånd behöver du ett aktivt samtycke från kunden. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur kan jag lära mig mer om GDPR?
Lär dig mer på Bolagsverkets hemsida som har en väldigt bra guide.
Gör guiden





Hur lägger jag in BOKA TID knappen på min hemsida?

Boka tid

Visa hela världen att du kan ta emot bokningar på nätet - skaffa vår fina BOKA TID knapp!

Skapa ditt bokningssystem och besök den här sidan igen när du är inloggad för mer information. Så får du precis allt du drömt om. Och en knapp så klart.






Hur lägger jag in BOKA TID knappen på Facebook?

1) Gå till din företagssida på Facebook och klicka på "Skapa Call to Action" knappen.

2) Välj "Boka nu".
3) I fältet Webbplats lägger du in länken till din bokningssida.



4) Klicka sen på Nästa på alla följande sidor.

Wohoo! Nu kan dina kunder boka dig på Facebook.





Vad är länken till min bokningssida?

När du har ett konto så får du en adress i stil med:
www.timecenter.se/mittforetag

Dela den med dina kunder, ha den på visitkort och i din e-postsignatur. Då rasslar det till med många nya bokningar!





Var hittar jag den mobila appen?

Ta fram din mobil och surfa in på www.timecenter.se. Logga in på ditt konto, så får du den mobila appen i webbläsaren på din telefon.

Har du en iPhone? Så här skapar du en appikon som startar TimeCenter som en app.

1) Logga in på ditt TimeCenter-konto på din iPhone

2) Tryck på ikonen längst nere

3) Tryck på "Lägg till på hemskärmen"

Nu har du en TimeCenter app. Vi är säkra på att du app-solut kommer älska den!





Hur kan jag verka mer populär?

Självklart kommer din kalender vara lite tom när du precis börjar att ta emot bokningar på nätet.

Men vi har en liten hemlighet att avslöja. Blockerade tider ser exakt likadana ut som bokade tider när dina kunder kikar på din kalender. Bra va? Så här gör du för att bli populär kändis på några sekunder:

Tjänster
Tricket är att blockera tider. Du blockerar dem genom att klicka på Blockera tid ikonen som är bredvid tiden.

Gruppbokningar
Skapa en kund i ditt eget namn och boka själv in dig.

Nu kommer du bli populär redan första dagen! Glöm inte att ta bort blockeringen eller avboka när du märker att kunderna börjar strömma in. Fake it until you make it!





Hur lägger jag in olika arbetsplatser?

Om du jobbar själv är det kostnadsfritt att lägga till nya platser, men du behöver kontakta oss först.

För att skapa flera platser går du till Om företaget och klickar Lägg till plats. Lägg in adresserna för varje plats, och se till att det visas rätt på kartan.

Adressen till platsen kommer med på bokningsbekräftelser och påminnelser, så det är ett bra sätt att informera dina kunder om vilken adress de ska gå till.

Skapa sedan kalendrar och välj vilken plats de tillhör. Skriv både personalens namn och arbetsplatsen i kalenderns namn, så är det lättare för dina kunder att välja rätt kalender på din startsida.

Här är ett exempel på två kalendernamn:
Pippi Långstrump, Äppelpajvägen 14, Bullerbyn
Emil Svensson, Polkagrisvägen 7, Katthult

För att ändra namnet på dina kalendrar, gå till Inställningar > Kalendrar.





Hur skapar jag eller ändrar tjänster?

1) Gå till Inställningar > Kalendrar

2) Klicka på din kalenders namn

3) Klicka på fliken Tjänster

Snabb som vinden:
Du kan komma åt tjänsterna ännu snabbare genom att klicka på Ändra schema i det övre högra hörnet när du tittar på din kalender. Klicka sen på fliken Tjänster.





Hur synkar jag min Mac med min kalender?

Synkroniseringen med MacBook och iMac funkar otroligt bra och det är enkelt att ställa in det. Så här gör du:

1) Logga in på TimeCenter-konto

2) Gå till Inställningar > Synkronisera

3) Kryssa för den kalendern du vill synkronisera

4) Klicka på Spara

5) Klicka på iPhone, iPad & Mac-knappen

Klart! Nu är din Mac synkad med din TimeCenter kalender.





Hur synkar jag Google Kalender med min kalender?

1) Gå till Inställningar > Synkronisera

2) Kryssa för de kalendrar du vill synkronisera

3) Klicka på Spara

4) Klicka på Google & Android knappen

5) Logga in på ditt Google konto och bekräfta

Din TimeCenter-kalender kommer snart att visas under Andra kalendrar.

Kom ihåg:
Google har bestämt att synkade kalendrar kommer endast uppdateras var 24:e timme. Därför kommer inte nya bokningar och avbokningar visas direkt.





Hur synkar jag en Android-telefon med TimeCenter?

Visste du att kalendern i din Android-telefon egentligen är en Google Kalender?

Det betyder att du kan lägga in din TimeCenter-kalender i din Google Kalender för att se dina bokningar i telefonen. Ställ in ditt Google-konto på din telefon och följ sen den här guiden:

1) Gå till Inställningar > Synkronisera

2) Kryssa för de kalendrar du vill synkronisera

3) Klicka på Spara

4) Klicka på Google & Android knappen

5) Logga in på ditt Google konto och bekräfta

Din TimeCenter-kalender kommer snart att visas under Andra kalendrar. Den här kalendern kommer snart att visas på din Android-telefon.

Kom ihåg:
Google har bestämt att synkade kalendrar kommer endast uppdateras var 4:e timme. Därför kommer inte nya bokningar och avbokningar visas direkt.





Hur synkar jag iPhone med min kalender?

Synkroniseringen funkar faktiskt otroligt bra och det är enkelt att ställa in det. Alla steg nedan ska du göra på din iPhone. Så här gör du:

1) Gå till TimeCenter med din iPhone

2) Klicka på Meny och välj Webb-versionen

3) Logga in och gå till Inställningar > Synkronisera

4) Kryssa för den kalendern du vill synkronisera

5) Klicka på Spara

6) Klicka på iPhone knappen

Underbart! Nu är din iPhone synkad med din TimeCenter kalender. Nu kan du byta tillbaka till den mobila versionen.

Viktigt: Använd inte iCloud för synkningen, det är mycket långsammare. Följ istället guiden på denna sidan och synka direkt mot TimeCenter.





Hur synkar jag Outlook med min kalender?

1) Logga in på ditt TimeCenter konto

2) Kryssa för den kalendern du vill synkronisera

3) Klicka på Spara

4) Klicka på Outlook-knappen

5) Nu öppnas Outlook, klicka OK

Din TimeCenter-kalendar visas nu under Mina kalendrar i vänstra menyn i Outlook.

Detta funkar perfekt med:
Outlook 2013, 2010 och 2007 för Windows
Outlook 2011 och 2008 för Mac





Hur kan jag stänga mitt konto?

Ditt konto kommer att stängas automatiskt efter att det löpt ut. Du kommer inte att få någon räkning. Om du vill stänga det tidigare, vänligen kontakta oss. Du är välkommen tillbaka när som helst, bara registrera ett nytt konto.





Hur byter jag min e-post eller lösenord?

1) Logga in på ditt konto

2) Gå till Inställningar > Personal

3) Klicka på ditt namn

4) Skriv din nya e-post eller ändra ditt lösenord

5) Klicka på Spara





Jag kan inte logga in, vad ska jag göra?

1) Gå till Logga in

2) Klicka på Glömt lösenord

3) Fyll i din e-postadress och klicka på Fortsätt

4) Kolla din e-post för information om hur du väljer ett nytt lösenord

Kan du fortfarande inte logga in? Hör av dig så hjälper vi dig!





Jag vill ha en ny funktion. Kan ni göra den?

Vi vill gärna höra dina idéer! Men eftersom vi vill behålla TimeCenter enkelt och stilrent, erbjuder vi bara de allra bästa funktionerna. Och tar bara med dem som är mest efterfrågade.

Så skriv en rad och berätta om din idé. Våra högutbildade schimpanser kommer att behandla din förfrågan och skicka den till fängelsehålan där våra utvecklare frossar i pizza och Jolt Cola.





Hur lägger jag in text på bokningsbekräftelsen?

Du kan lägga in viktig information på dina bekräftelser och påminnelser genom att gå till Inställningar > Om företaget > Bokningsregler





Kan jag få ett meddelande när jag får en ny bokning?

1) Gå till Inställningar > Meddelanden > Personal

2) Hitta din kalender

3) Kryssa för bekräftelse via E-post och SMS

Du kommer att få en bekräftelse varje gång en kund bokar, ombokar eller avbokar.

Kom ihåg
Du kommer inte att få en bekräftelse när du eller någon i personalen bokar, ombokar eller avbokar.

Tänk på: Du måste vara administratör för att aktivera meddelande. Om du är en begränsad användare, be huvudadministratören hjälpa dig.





Hur lägger jag in bilder och min logotyp?

Du kan lägga till bilder och din logotyp under Inställningar > Om företaget.

Saknar du bilder? Du kan välja några av våra hundratals bilder på behandlingar inom skönhet och hälsa.

Bilden på din logotyp ska vara 1000 pixlar bred och 600 pixlar hög. Logotypen ska vara centrerad i mitten av bilden med bra avstånd till kanterna. Då kan du vara säker på att den ser bra ut både i datorn och mobilen.


Exempel:



Behöver du hjälp? Vi hjälper dig gärna att ta fram en fantastisk presentation, hör bara av dig till oss.





Hur ändrar jag informationen om mitt företag?

Gå till Inställningar > Om företaget för att ändra namnet på ditt företag, din adress eller andra kontaktuppgifter till företaget.

Här kan du också skriva en presentation av ditt företag, som kommer att visas för dina kunder på din bokningssida.





Kan tiderna börja varje kvart även om tjänsten är 60 minuter?

Du kan ändra längden på bokningsbara tider genom att gå till Inställningar > Anpassa och välja Bokningsbara tider börjar var 15:de minut.





Hur skapar jag en gruppbokning där många kan boka samma tid?

1) Gå till Inställningar > Kalendrar och klicka på Lägg till kalender

2) Klicka på gruppbokning

3) Namnge din kalender och välj den i personalen som är ansvarig

4) Gå till Schema och lägg in dina gruppbokningar

Gruppbokningar är perfekta för yoga klasser eller andra aktiviteter där många människor möts. Du kan ställa in både hur många platser som finns och hur många platser varje kund kan boka.





Hur kan jag ta betalt med kreditkort med min smartphone?

Du kan använda din iPhone, iPad eller Android-telefon för att ta betalt med kort genom att använda appen iZettle. För en mindre avgift får du en kortläsare, så du har helt plötsligt en kortterminal utan en månadsavgift.

Du kan skriva in kortnumret direkt på skärmen, så kan du även ta betalt när kunden ringer dig. Otroligt smidigt!



    Tillbaka till Vanliga frågor

 Användarvillkor  
© 2018 TimeCenter